Onderwijsconcept

Werken in blokken & thematisch werken

In onze visie en missie staat beschreven hoe we vorm willen geven aan ons onderwijs. Wij geloven in een drieslag van leren: kennis, vaardigheden en identiteit. Dit geven we praktisch vorm aan de hand van ‘werken in blokken’ en ’thematisch werken’. Het systeem van werken in blokken is gebaseerd op de theorieën van het Dalton-, Jenaplanonderwijs en het handelingsgericht werken. Het thematisch werken is gebaseerd vanuit de theorieën van OGO.

Werken in blokken

De leerlingen werken vanaf halverwege groep 3 in blokken. De groep wordt per vakgebied in niveaugroepen verdeeld, zodat leerlingen in kleine groepjes instructie kunnen krijgen. Er is elke dag ook ruimte voor een zorgblok. Tijdens het zorgblok is er geen instructie, maar ontvangen leerlingen die dat nodig hebben extra uitleg of extra uitdaging van de leerkracht. We vinden het belangrijk om met de leerlingen te reflecteren, zodat leerlingen leren om terug te kijken op hun werk. Dit doen we met verschillende werkvormen.

Hieronder volgt een overzicht om een beeld te krijgen van het werken in blokken:

Tijd
Activiteit
Opmerkingen
8.30 - 9.00u
Dagopening
9.00 - 9.15u
Instructie klaslokaal
Bespreken van de dagplanning en de leerdoelen
9.15 - 9.45u
Blok 1 (instructiegroep 1)
9.45 - 10.15u
Blok 2 (instructiegroep 2)
10.15 - 10.30u
Pauze
10.30 - 10.45u
Voorlezen
10.45 - 11.15u
Blok 3 (instructiegroep 3)
11.15 - 11.45u
Blok 4 (zorgblok)
Zorg op maat
11.45 - 12.00u
Instructie klaslokaal
Reflectiemoment
Moment van waarderen

Thematisch werken

Groep 1 en 2 werken gedurende de dag thematisch. Vanaf groep 3 wordt er in de middag thematisch gewerkt. De leerkrachten bepalen aan het begin van het jaar welke thema’s centraal zullen staan. We kiezen thema’s die aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen. Zo proberen we steeds de werkelijkheid op school te krijgen, maar hebben we ook met de groepen educatieve uitjes ten behoeve van het thema. Voorbeelden van thema’s zijn: de winkel, op safari, restaurant, duurzaamheid, ruimte, oorlog en vrede. Tijdens thematisch werken is er aandacht voor de zaakvakken: aardrijkskunde, geschiedenis, burgerschapsvorming, wereldoriëntatie en beeldende vorming.

Een thema loopt van vakantieperiode tot vakantieperiode. Zo krijgen de leerlingen vijf thema’s in een jaar. In het eerste thema staat de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal, waarbij we het belangrijk vinden dat de leerlingen samen één groep vormen en zich veilig voelen in de groep. We passen hier ook jaarlijks de Kinderboekenweek bij in. De andere thema’s worden door de leerkrachten ingevuld. De onderbouw, de middenbouw en de bovenbouw werken elk aan hetzelfde thema. Zo is er de mogelijkheid om met verschillende groepen samen te werken. Groep 8 werkt in de laatste periode aan de musical.