onze visie op onderwijs
De missie in één zin: non scholæ sed vitæ discumus, niet voor school, maar voor het leven leren wij. Maar wat betekent dit dan, hoe kijken wij naar onderwijs? Wat hebben we nodig om deze missie te bereiken? Dit vraagt van onze leerkrachten een kritische blik op onderwijs, op zoek naar breinvriendelijke activiteiten en voortdurend afstemmend op de wereld van vandaag en morgen.
Verder is gedurende de hele dag te merken dat leerkrachten, om deze missie te bereiken, lesgeven volgens een drieslag op leren: de leerlingen verwerven niet alleen kennis en vaardigheden ze ontwikkelen ook ideeën over wie ze zijn en willen zijn in de maatschappij van nu: identiteit (Volman en Wardekker, 2008).
ochtend
We geven in de ochtend les volgens het model ‘werken in blokken’ (gr.3-8). Dit systeem is gebaseerd op de theorieën van het Dalton-, Jenaplanonderwijs en het handelingsgericht werken.
middag
We werken vanuit de principes van thematisch werken in de middag, en in de onderbouw gedurende de dag. We kiezen thema’s die aansluiten op de belevingswereld van de leerlingen. Zo proberen we steeds de werkelijkheid in de school te krijgen, maar hebben we ook met de groepen educatieve uitjes ten behoeve van het thema. Voorbeelden van thema’s zijn: de winkel, op safari, restaurant, duurzaamheid, kunst, water; vriend of vijand, etc.